Toimintakertomus 2012

Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden kansainvälinen sananvapausjärjestö. Se on osa yli 100 maassa toimivaa PEN Internationalia. Peruskirjansa mukaisesti PEN puolustaa ja edistää kirjallisuutta, taiteen- ja sananvapautta ja kansakuntien välistä yhteisymmärrystä. PEN pyrkii vaikuttamaan hallituksiin ja viranomaisiin sekä yleiseen mielipiteeseen kaikkialla maailmassa näiden ihanteiden toteuttamiseksi.

Suomen PEN seuraa sananvapauden tilaa, järjestää keskustelutilaisuuksia, kirjallisuustapahtumia, tekee kannanottoja, julkaisee kaunokirjallisia ja muita kirjoituksia ja tukee kunniajäseniksi valitsemiaan, mielipiteittensä vuoksi vangittuja kirjailijoita ja toimittajia sekä toimii heidän vapauttamisekseen. Suomen PEN osallistuu PEN Internationalin toimintaan kansainvälisissä kokouksissa ja olemalla yhteistyössä muiden maiden PEN -keskusten kanssa. Suomen PEN ylläpitää ja tukee turvakaupunkikirjailijaa Helsingissä.

VUOSIKOKOUS

Yhdistyksen vuosikokous järjestettiin 29.2.2012 Pressiklubilla. Vuosikokouksen valitsemaan johtokuntaan kuuluivat vuonna 2012 puheenjohtaja Jarkko Tontti, varapuheenjohtaja Markus Nummi ja

Arla Kanerva, Leena Parkkinen ja Venla Rossi

johtokunnan jäseninä Marianne Bargum, Jukka Laajarinne, Vilja-Tuulia Huotarinen, Jukka Koskelainen, Tiina Lehtoranta, Leena Parkkinen ja Iida Simes. Johtokunnan sihteerinä toimi Venla Rossi, toukokuusta 2012 alkaen Arla Kanerva. Vuosikokouksessa julistettiin Suomen PENin ensimmäisen sananvapauspalkinnon voittaja sekä allekirjoitettiin vetoomuskirjeet Suomen PENin adoptiovankien eli kunniajäsenten puolesta.

JOHTOKUNTA

Johtokunta kokoontui vuonna 2012 kuusi kertaa ja teki päätöksiä sähköpostikokouksissa. Kokousten lisäksi johtokunta piti yhteyttä sähköpostilistalla ja puhelimitse.

Writers in Prison -komitea (WiPC, Vangittujen kirjailijoiden komitea)

Writers in Prison -komitea toimi vuonna 2012 vangittujen kirjailijoiden puolesta eri tavoin. Vetoomuskirjeitä oli esillä useassa eri tapahtumassa ja yleisölle kerrottiin vangittujen kirjailijoiden ja toimittajien tilanteesta. Adoptiovankimme eli kunniajäsenemme, iranilainen juristi ja journalisti Nasrin Sotoudeh, ruotsalais-eritrealainen journalisti ja kirjailija Dawit Isaak ja valkovenäläinen runoilija Vladimir Nekljajev olivat vetoomusten kautta esillä kirjamessuilla ja muissa tilaisuuksissa.

Suomen PENin kunniajäsen, kuubalainen toimittaja ja kirjailija Ricardo González Alfonso esiintyi Maailman kirjat -festivaaleilla Kaisaniemessä 26.5.2012. Vuonna 2003 Alfonso tuomittiin kirjoitustensa takia 20 vuodeksi vankeuteen. Protestien ansiosta hänet vapautettiin vuonna 2009. Jukka Koskelainen haastatteli Ricardo Alfonsoa.

Taiteiden yönä 23.8. järjestettiin Kiasmassa keskustelutilaisuus Pussy Riot -skandaali Venäjällä ja Suomessa. Mitä tapahtui? Keskustelemassa olivat prof. Teivo Teivainen, tutkija Tomi Huttunen ja Suomen PENin Iida Simes.

Toimittaja ja ihmisoikeuspuolustaja Anna Politkovskajan murhasta tuli 7.10.2012 kuluneeksi kuusi vuotta. Kynttilämielenilmaus järjestettiin Venäjän suurlähetystön edustalla Tehtaankadulla yhteistyössä Amnestyn Suomen osaston kanssa. Suomen PENin puheenvuoron esitti Markus Nummi.

15.11.2012 vietettiin kansainvälistä Vangittujen kirjailijoiden päivää. Writers in Prison -komitea julkaisi videon.

Vuonna 2012 Suomen PENin turvakaupunkikirjailijana oli venäläinen toimittaja ja ihmisoikeusaktivisti Oksana Tšelyševa.

Writers in Prison -komitean puheenjohtajana toimi Iida Simes.

Naiskirjailijakomitea (NKK, Women Writers’ Committee)

Naiskirjailijakomitea järjesti vuoden 2012 aikana useita tilaisuuksia, joissa tuotiin esille kotimaisten ja ulkomaisten naiskirjailijoiden tilannetta.

Vuosi alkoi 14.2. ystävänpäiväklubilla Naisten välisestä ystävyydestä ravintola Allotriassa. Esiintyjinä olivat Anna Kortelainen, “50-luvun tytöt” Satu Koskimies ja Katarina Eskola, muusikko Janne Laurila, runoilija Anja Erämaja, säveltäjä Petra Lampinen ja pianisti Tuija Rantalainen.

Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3. ympäri maailmaa muistettiin kadonneita, vangittuja ja tapettuja naiskirjailijoita ja –toimittajia. NKK järjesti tilaisuuden Tulenkantajat-kirjakaupassa Tampereella.  Erityisen huomion kohteena oli Meksikon tilanne.

10.4. Naiskirjailijakomitea julkaisi kannanoton ’Pussy Riotin jäsenet vapautettava’.

Ville Hänninen, Tuula-Liina Varis, Kaarina Hazard ja Vilja-Tuulia Huotarinen. Kirjasto 10.

Vuoden merkittävin ponnistus oli Sanomisen vapautta vai siskonmakkaraa? –seminaari Kirjasto 10:ssä Helsingissä 1.9. Kielen valtaa ja mahdollisuuksia kokoontui pohtimaan näyttävä joukko kirjailijoita, toimittajia ja muita kirjallisuuden alan toimijoita. Puhetta johtivat Marianne Bargum, Vilja-Tuulia Huotarinen ja Johanna Venho. Avausperformanssin esitti Irma Optimisti.

NKK:n puheenjohtajana toimi Vilja-Tuulia Huotarinen.

Kieli- ja käännöskomitea (Translation and Linguistic Rights Committee)

PEN Internationalin Gironan kielellisten oikeuksien julistuksen mukaisesti PEN puolustaa monikielisyyttä ja kielellisiä oikeuksia kaikkialla maailmassa. Erityisesti edistetään pieniä, uhattuja kieliä ja niiden kirjallisuuden kääntämistä.

Suomen PENin Kieli- ja käännöskomitea julkaisi vuoden 2012 aikana käännöksiä ja muita kirjoituksia Vapaa sana –verkkosarjassa, mm. saamen kielen asemaa käsittelevän englanninkielisen artikkelin sekä Baski PENin varapuheenjohtaja Urtzi Urrutikoetxean kirjoituksen baskin kielestä ja kulttuurista. Suomalais-ugrilaisten kielten ajankohtaisista ongelmista julkaistiin kirjoituksia ja johtokunnan jäsen Jukka Laajarinne osallistui 5.-7.9.2012 suomalais-ugrilaisten kansojen maailmankongressiin Unkarissa.

28.2.2012 järjestettiin Stop! Täyskäännöksiä -käännösrunousklubi ravintola Dubrovnikissa.

Tšekkiläinen kirjallisuusilta. Ravintola Vltava.

Ravintola Vltavassa järjestettiin Tšekin suurlähetystön kanssa tšekkiläinen kirjallisuusilta 10.6.2012. Kirjailijavieraina esiintyvät runoilija ja Tšekin PENin puheenjohtaja Jiří Dědeček sekä kääntäjä, kirjailija ja Tšekin PENin varapuheenjohtaja Markéta Hejkalová. Ohjelmassa oli myös paneelikeskustelu tšekkiläisen kirjallisuuden nykytilasta ja suomalaisen kirjallisuuden asemasta Tšekissä.

Kieli- ja käännöskomitean puheenjohtajana toimi Tiina Lehtoranta.

Rauhankomitea (Writers for Peace Committee)

Vuoden 2012 aikana Suomen PEN aktivoi uudestaan Writers for Peace -komitean, joka kuuluu PEN Internationalin rakenteeseen, mutta joka ei ole toiminut Suomen PENissä viime vuosina. Yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa Writers for Peace -komitea valmisteli Pax Balkan –projektia, jossa Suomessa asuvien maanpakolaiskirjailijoiden ja balkanilaisten kirjailijoiden kanssa kartoitetaan rauhantyön mahdollisuuksia Balkanin alueella.

Rauhankomitean puheenjohtaja toimi Elisabeth Nordgren.

JÄSENMÄÄRÄ

Suomen PENin jäsenmäärä oli vuoden 2012 lopussa 397.

VIESTINTÄ

Verkkosivuilla (www.suomenpen.fi) tiedotettiin yhdistyksen toiminnasta. Vapaa sana -sarjassa ilmestyi 15 kirjoitusta: runoja, esseitä ja puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista. Myös Facebook-sivun toiminta oli aktiivista, sivulla on yli tuhat seuraajaa. Jäsensähköpostissa tiedotettiin yhdistyksen tilaisuuksista ja muusta toiminnasta sekä ajankohtaisista ihmisoikeus- ja sanavapauskysymyksistä. Kaksi jäsenkirjettä ja jäsenmaksulomake lähetettiin keväällä.

VAPAA SANA 2012

1. Teemu Helle: Luukukat. Runoja
2. Kätlin Kaldmaa: Eurooppalainen rakastajani. Runoja
3. Polina Žerebtsova: Teinitytön päiväkirja sotaa käytävästä Tšetšeniasta
4. Tarmo Paunu: Käsitys
5. Lassi Nummi: PEN-vuodet – kokemuksia, näkemyksiä
6. Johanna Domokos: Sámi Poetical Alarms on Intimacy, Identity and Place
7. Jiří Dědeček: Haikuja
8. Markéta Hejkalová: Pekingin taikuri (katkelma romaanista)
9. Sunandan Roy Chowdhury: Runoja
10. Jukka Laajarinne: Kansallisaatteen paikka
11. Ilpo Tiihonen: Runo
12. Urtzi Urrutikoetxea: Näkökulmia baskikieleen ja -kulttuuriin
13. Firat Ceweri: Kafkas Josef K ställs inför rätta i Diyarbakir
14. Rosa Aaltonen: Äidinkielen puolesta, Naziseja vastaan
15. Ville Ropponen: Venäjän pohjoiset alkuperäiskansat uhan alla

YLEISÖTAPAHTUMAT

13.1 Ota armaastas ote!  Suomen PENin ja Viron PENin rakkausrunoilta Kansallisteatterin Lavaklubilla. Illan ohjelmaan kuului runoa, musiikkia ja sananvapausasiaa. Esiintymässä olivat Miia Toivio ja Marko Niemi, Aulikki Oksanen, Kätlin Kaldmaa, Igor Kotjuh sekä Duo W.

14.2. Ystävänpäiväklubi Naisten välisestä ystävyydestä ravintola Allotriassa. Esiintyjinä olivat Anna Kortelainen, “50-luvun tytöt” Satu Koskimies ja Katarina Eskola, muusikko Janne Laurila, runoilija Anja

Katarina Eskola ja Satu Koskimies. Naiskirjailijakomitean Ystävänpäiväilta ravintola Allotriassa.

Erämaja, säveltäjä Petra Lampinen ja pianisti Tuija Rantalainen. (Naiskirjailijakomitea)

28.2. Stop! Täyskäännöksiä –käännösrunousklubi. Keskustelua kääntämisestä ja ulkomaisen lyriikan asemasta ravintola Dubrovnikissa. Neljä runoteosta julkaissut italialainen Roberto Nassi on palkittu Seamus Heaneyn käännöksestä. Turussa asuva Antonio Parente on kääntänyt suomesta italiaan lukuisia suomalaisia runoilijoita. Vilja-Tuulia Huotarinen luki Martti Puukon käännöstä Wislawa Szymborskan viimeisiä runoja. Lisäksi esiintyi Johanna Venho. Illan lopuksi yleisön omille käännöksille oli vapaa lava. Juontajana toimi Erkka Mykkänen. Yhteistyössä: NVL ja Suomen PENin Kieli- ja käännöskomitea.

8.3. Kansainvälisenä naistenpäivänä ympäri maailmaa muistettiin kadonneita, vangittuja ja tapettuja naiskirjailijoita ja -toimittajia.  Erityisen huomion kohteena oli Meksikon tilanne. Suomessa tilaisuus järjestettiin Tulenkantajat-kirjakaupassa Tampereella. Runoilijat Anna Isoaro ja Vilja-Tuulia Huotarinen lukivat meksikolaisia runoja Coral Brachonilta ja David Huertalta. Runojen käännökset: Tarja Roinila ja Jukka Koskelainen. (Naiskirjailijakomitea)

Elisabeth Nordgren, Ricardo González Alfonso, Jarkko Tontti ja Lauri Otonkoski.

26.5. Kuubalainen toimittaja, Suomen PENin entinen adoptiovanki ja kunniajäsen Ricardo González Alfonso kertoi työstään Maailma kylässä -festivaaleilla lauantaina 26.5.2012 Rautatientorilla. Jukka Koskelainen haastatteli. Vuonna 2003 Alfonso tuomittiin kirjoitustensa takia 20 vuodeksi vankeuteen. Protestien ansiosta hänet vapautettiin. Toimittajat ilman rajoja -järjestö valitsi Alfonson Vuoden toimittajaksi vuonna 2008, jolloin hän oli vielä vankilassa. Alfonso omisti palkintonsa Kuubassa vangituille toimittajille. (Writers in Prison -komitea)

10.6. Suomen PENin tšekkiläinen kirjallisuusilta ravintola Vltavassa. Kirjailijavieraina esiintyvät runoilija ja Tšekin PENin puheenjohtaja Jiří Dědeček sekä kääntäjä, kirjailija ja Tšekin PENin varapuheenjohtaja Markéta Hejkalová. Lisäksi ohjelmassa oli paneelikeskustelu tšekkiläisen kirjallisuuden nykytilasta ja suomalaisen kirjallisuuden asemasta Tšekissä. Tapahtuman järjestivät Suomen PENin Kieli- ja käännöskomitea ja Tšekin suurlähetystö.

Pussy Riot -keskustelu Taiteiden yönä Kiasmassa. Tomi Huttunen, Teivo Teivainen ja Iida Simes.

23.8. Kiasman aulassa järjestettiin Taiteiden yön keskustelutilaisuus Pussy Riot -skandaali Venäjällä ja Suomessa. Mitä tapahtui? Onko performanssi väkivaltaa? Onko rangaistus kohtuullinen? Keskustelemassa olivat prof. Teivo Teivainen, Pietari on rock! -kirjan kirjoittanut tutkija Tomi Huttunen ja Suomen PENin Iida Simes. (Writers in Prison -komitea)

25.8. Ravintolalaiva Wäiskillä Hakaniemenrannassa järjestettiin tilaisuus Korviin kietoutuva meri osana Runokuu-kirjallisuusfestivaalia. Illan aikana tarjoiltiin sananvapausasiaa ja merellistä ohjelmaa. Jyrki Kiiskinen esitti suomentamiaan Göran Sonnevin runoja teoksesta Valtameri. Ohjaaja Ilari Nummi esitti isänsä Lassi Nummen runoja. Jukka Laajarinne ja Markus Nummi kertoivat Writers in Prison -komitean työstä. Yhteistyössä: Viro-instituutti Suomessa, Suomen PEN, NVL, Helsingin kaupunginkirjasto, Suomen Viro-yhdistysten liitto, Tuglas-seura, Viron suurlähetystö. (Writers in Prison -komitea)

28.8. Tampereella kirjakauppa Tulenkantajissa järjestettiin tilaisuus Kirjailijan sensuroidut sanat. Mitä kirjailija itseltään kieltää? Mitä häneltä kielletään? Otteita teksteistään lukivat Risto Ahti, Rosa Meriläinen, Siiri Enoranta ja Archie Ahola. (Naiskirjailijakomitea)

Naiskirjailijakomitean seminaari kielen vallasta ja mahdollisuuksista. Kirjasto 10, Helsinki.

1.9. Sanomisen vapautta vai siskonmakkaraa? Kirjasto 10, Helsinki. Suomen PENin Naiskirjailijakomitea järjesti seminaarin kielen vallasta ja mahdollisuuksista. Puheenjohtajina toimivat Marianne Bargum, Vilja-Tuulia Huotarinen ja Johanna Venho. Avaus: Perfomanssi Irma Optimisti
12:00 Sanat: Sirpa Kähkönen
12:15 Tabuja ja truismeja: elämmekö loukkaantujien ja puskasta huutelijoitten kulttuurissa? Kaarina Hazard, Ville Hänninen, Tuula-Liina Varis
13:30 Saako lajirajoja rikkoa – miten markkinointi ohjaa meitä lukemaan?
Annamari Arrakoski-Engardt, Tiina Kristoffersson, Saara Tiuraniemi
14:45 Kriitikot ja kustannustoimittajat – mihin heitä tarvitaan? Anna Friman, Marja-Terttu Kivirinta
16:00 Ruumis mediassa: huoria vai puhuvia päitä? Rosa Meriläinen, Janne Metso, Mike Pohjola
Seminaaria tuki WSOY:n kirjallisuussäätiö. Katja Tukiaisen kuvittama juliste. (Naiskirjailijakomitea)

6.10.  Suomen PEN Turun kansainvälisillä kirjamessuilla.  Jarkko Tontti, Markus Nummi sekä Sirpa Kähkönen. Keskustelun juonsi Vilja-Tuulia Huotarinen.

7.10.2012 Toimittaja ja ihmisoikeuspuolustaja Anna Politkovskajan murhasta tuli kuluneeksi kuusi vuotta. Murhan tutkinta on edennyt hitaasti, eikä murhakäskyn antajasta edelleenkään ole tietoa. Kynttilämielenilmaus järjestettiin Venäjän suurlähetystön edustalla Tehtaankadulla. Suomen PENin puheenvuoron esitti Markus Nummi. Yhteistyössä Suomen PEN ja Amnestyn Suomen osasto.

25.10. Sananvapaustilanteesta Syyriassa ja Ghassān Kanafānī -muistoilta Sellon kirjastossa Espoossa. Suomen PENin Writers in Prison -komitean edustajana Jukka Laajarinne.  Ghassān Kanafānīsta (1936-1972) kertoi dosentti Hasheeb Shehadeh. Luuttumestari Sameh Monzer RAP-artisti Dagger D. esiintyivät. Yhteistyössä Suomen PEN ja Suomi-Syyria Ystävyysseura ry.

26.10. Suomen arvostelijain liiton Sananvapaus.nyt  –paneelikeskustelu Helsingin kirjamessuilla. Suomen PENin edustajana Jarkko Tontti.

27.10. Mihin Suomen PENiä tarvitaan? Helsingin kirjamessujen Takauma-lavalla PEN-keskustelussa olivat mukana Jarkko Tontti, Rosa Meriläinen ja Jussi K. Niemelä.

6.12. Itsenäisyyspäivän matinea järjestettiin yhteistyössä Sadankomitean ja Kiilan kanssa Café Mascotissa. Suomen PENin edustajana esiintyi Jukka Koskelainen.

10.12. Kansainvälisen ihmisoikeuksien päivän tilaisuus, Café Baana, Helsinki. Amnestyn Suomen osaston tilaisuudessa Suomen PENin edustajina esiintyivät Kristiina Lähde, Jarkko Tontti ja Lauri Otonkoski.

MEDIASSA

16.3. Kannanotto Jussi K. Niemelän tueksi. Tietokirjailija ja toimittaja Jussi K. Niemelä on selvittänyt ja julkistanut väkivaltaista retoriikkaa käyttävien ääriryhmien toimintaa jo pitkään. Kirjoitustensa vuoksi häneen on kohdistunut toistuvasti uhkauksia, joissa on muun muassa uhattu tunkeutua hänen kotiinsa. Suomen PEN vaati viranomaisia suojelemaan Niemelää häneen kohdistuvalta häirinnältä ja tutkimaan välittömästi ovatko sitä harjoittavat tahot syyllistyneet rikoksiin. Niemelän tapaus herätti laajaa huomiota mediassa. PENin kannanotto julkaistiin mm. Uudessa Suomessa ja Kansanuutisissa.

20.3. Liu Xiaobo, kiinalainen kirjailija, kirjallisuuskriitikko ja yksi Independent Chinese PENin perustajista kärsii 11 vuoden vankeustuomiota, jonka hän sai vuonna 2009 yllytyksestä kumoukselliseen toimintaan. Liun saatua Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2010 myös hänen puolisonsa Liu Xia joutui kotiarestiin. 20. maaliskuuta 2012 yli sadalla paikkakunnalla 40 maassa vaadittiin Liun vapauttamista Das internationale literaturfestival Berlinin aloitteesta. Suomen PENin entinen puheenjohtaja Lauri Otonkoski kertoi Liun tilanteesta ja luki hänen vankilassa kirjoittamansa runon “Odotan sinua tomun keskellä”. Kuvaus Erkka Mykkänen.

30.3. YLE aamu-tv. Vuoden 2014 jääkiekon MM-kisat on määrä pitää Valko-Venäjällä. Suomen PEN pitää Valko-Venäjään epäsopivana kisapaikkana.

10.4. Naiskirjailijakomitean kannanotto ’Pussy Riotin jäsenet vapautettava’. Feministisen ryhmittymän Pussy Riotin jäseniä pidätettiin Moskovassa. Leena Parkkisen kolumni Turun Sanomissa ’Holy Shit ja terveiset sellistä numero 6’.

16.4. Sananvapaus ja tekijänoikeudet. Myytti lukukansasta –kirjoitussarja.

16.4. YLE Puheen Politiikkaradiossa sananvapausongelmista Suomessa.

30.4. Mariannen Bargumin haastattelu sananvapaudesta. Radio Vega.

15.5. Suomen PEN Tšekissä kirjamessuilla iLiteratura.cz.

15.8. Jarkko Tontin haastattelu sananvapaudesta Juristikirjeessä.

22.8. ”Kirjastot harrastavat portsaritoimintaa – näitä ei tänne hankita!” Suomen Kuvalehti 22.8.2012.

15.11. Kansainvälinen Vangittujen kirjailijoiden päivä. Julkaistiin Suomen PENin Writers in Prison –komitean video.

SANANVAPAUSPALKINTO

Vuoden 2012 vuosikokouksessa jaettiin ensimmäistä kertaa Suomen PENin sananvapauspalkinto. Se myönnettiin sarjakuvataiteilija Ville Rannalle.

Palkintoperustelut: Ville Ranta on nostanut yhteiskunnallisen pilakuvan uuteen kukoistukseen ja tarttunut tuotannossaan pelkäämättä vaikeisiin, ristiriitoja herättäviin aiheisiin. Vuonna 2006 hän osallistui Muhammad-pilakuvakeskusteluun Kaltio-lehden verkkosivujen pilapiirtäjänä. Rannan pilapiirroksen takia lehden verkkosivut suljettiin ja päätoimittaja erotettiin. Rannan Kirkko ja kaupunki -lehdessä ilmestyneet pilakuvat ovat haastaneet lukijoita ja herättäneet voimakkaita reaktioita. Yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen on sananvapauden ydinaluetta. Ranta on puolustanut tämän keskustelun avoimuutta esimerkillisellä tavalla tinkimättä silti taiteellisesta tasosta. Hän on sukupolvensa merkittävimpiä sarjakuvataiteilijoista jonka sarjakuvaromaanit ovat herkkävireisellä henkilökohtaisuudellaan herättäneet huomiota myös ulkomailla.

Suomen PENin sananvapauspalkintona Ville Rannalle luovutettiin kuvataiteilija Tarmo Paunun lahjoittama maalaus ‘Käsitys’. Palkinto sai hyvin huomiota. Helsingin Sanomat, MTV3, Kansanuutiset ja Kotimaa julkaisivat uutisen aiheesta.

KANSAINVÄLINEN TOIMINTA

17.5. – 20.5. Tiina Lehtoranta, Vilja-Tuulia Huotarinen, Markus Nummi, Leena Parkkinen ja Jarkko Tontti osallistuivat Tšekin PENin kutsumina Prahan kirjamessuille.

Suomen PEN Prahan kirjamessuilla. Vilja-Tuulia Huotarinen ja Markus Nummi.

17.6. – 21.6. PEN Internationalin uralilais-altailaisen verkoston konferenssi Literary translation and Minority Language rights Simferopol, Krimin niemimaa. Suomen PENin edustajina konferenssiin osallistuivat Jarkko Tontti ja Jukka Mallinen.

Kaiser ÖzHun, John Ralston Saul ja Jarkko Tontti. Ural – Altay PEN conference. Simferopol.

9.9. – 15.9. Yli 300 osallistujaa 80 maasta kokoontui Gyeongjun kaupunkiin Etelä-Koreaan PEN Internationalin 78. kongressiin. Viisipäiväisen kongressin teema oli Literature, Media, and Human Rights. Juhlavieraiksi saapui kaksi kirjallisuuden nobelistia. Wole Soyinkan ja Jean-Marie Gustave Le Clezion esitelmät kuultiin kongressin avajaisissa. Suomen PENin kokousedustajina kongressissa toimivat puheenjohtaja Jarkko Tontti ja varapuheenjohtaja Markus Nummi. Lisäksi kongressiin osallistuvat Writers in Prison -komitean puheenjohtaja Iida Simes sekä Suomen PENin entinen puheenjohtaja Elisabeth Nordgren. Nordgren valittiin PEN Internationalin Search Committeen puheenjohtajaksi.

Turkkia koskeva päätöslauselma herätti vilkasta keskustelua PEN Internationalin kongresissa Etelä-Koreassa.

5.9. – 7.9. Jukka Laajarinne osallistui Suomen PENin edustajana suomalais-ugrilaisten kansojen maailmankongressiin Unkarissa.

27.9. – 30.9. Marianne Bargum osallistui Suomen PENin edustajana Göteborgin kirjamessuille.

30.11. Jarkko Tontti ja Marianne Bargum osallistuivat Pohjoismaisten PEN-keskusten yhteiskokoukseen Kööpenhaminassa.

MUUTA TOIMINTAA

31.3. Marianne Bargum ja Jarkko Tontti veivät surunvalittelut Suomen PENin pitkäaikaisen puheenjohtajan Lassi Nummen hautajaisiin. Perikunnan toivomuksesta hautajaisten yhteydessä kerättiin rahalahjoituksia PENin toimintaan vangittujen kirjailijoiden auttamiseksi. Lahjoitustuottoja ohjattiin vakavassa vaarassa olevien kirjailijoiden ja toimittajien auttamiseen keskittyvälle PEN Emergency Fundille. Lassi Nummen kirjoitus PEN-vuodet – kokemuksia, näkemyksiä julkaistiin Vapaa sana -sarjassa.

19.4. Jarkko Tontti osallistui PENin edustajana Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan kehitysyhteistyövaliokunnan Ihmisoikeudet mediassa –paneelikeskusteluun.

8.5. Mikael Bryggerin toimittama PEN-vuosikirja Vapaasanakirja lähetettiin jäsenkirjeen mukana jäsenille.

12.5. Iida Simes ja Oksana Tšelyševa osallistuivat Suomen PENin edustajina Tribunal 12 –tapahtumaan Helsingissä. ”TRIBUNAL 12: Syytämme Eurooppaa pakolaisiin, siirtolaisiin ja turvapaikanhakijoihin kohdistuvista jatkuvista ihmisoikeusloukkauksista ja järjestelmällisestä kaltoin kohtelusta!”

15.10. Jarkko Tontti osallistui PENin edustajana Freedom of Speech: Perspectives in Contemporary Art in Europe –konferenssiin Galleria Augustassa Suomenlinnassa. HIAP–Helsinki International Artist Programme.

13.12. – 14.12. Speaking is Silver. Symposium on Global and Nordic Freedom Of Expression. Hanasaari, Espoo. Suomen PENin edustajina tilaisuuteen osallistuivat Marianne Bargum ja Jarkko Tontti.

PEN Tiedotus