Juhani Tolvanen: Sarjakuvafestivaali ilon ja surun hämmennyksen keskellä

Angoulêmen sarjakuvafestivaalit on todennäköisesti maailman suurin sarjakuvan yleisötapahtuma, joka houkuttelee joka vuosi yli 200 000 sarjakuvan ystävää tuohon lounais-Ranskan kaupunkiin. Vuonna 2015 tapahtuman henki tiivistyi Angoulêmen sarjakuvamuseon kahteen näyttelyyn, Muumien maaginen maailma ja Charlie Hebdon muistonäyttely: sarjakuvan luomisen ja lukemisen tuottamaa iloa eivät terroristit pysty tuhoamaan.

Festivaalin ulkoista olemusta leimasivat turvatarkastukset, joita pidettiin kaikkialla näyttelyissä ja festivaaliteltoissa. Ihmiset suhtautuivat näihin kärsivällisyydellä eikä niistä tehty minkäänlaista numeroa, sillä turvatoimien merkitys ymmärrettiin. Muuten tunnelma oli tavanomaisen iloinen ja innostunut, vaikka jatkuvasti toistuvat sadekuurot sitä yrittivätkin laimentaa.

Pieni satiirijulkaisu Charlie Hebdo, jota harva ranskalainenkaan tuntee, on noussut muutamassa viikossa maailman puhutuimmaksi julkaisuksi. Charlie Hebdon nimessä yhdistyy niin Ranskan politiikka kuin sarjakuvakin, sillä se tulee sekä presidentti Charles de Gaullesta että Charlie Brownista eli Jaska Jokusesta, jonka mukaan aiempi kuukausittain ilmestynyt Charlie Mensuel -lehti sai nimensä.

Angoulêmen näyteikkunoissa oli ”Je suis Charlie”-julisteita lastenvaatekaupoista konditorioihin. Solidaarisuudenosoituksia sananvapaudelle sisältyi lähes kaikkiin puheisiin, joita kaupungissa pidettiin ja lehti sai kaupungista myös oman nimikkoaukion. Charlie Hebdo sai festivaaleilla satoja tukitilauksia ja terrori-iskun vuoksi tehty kansainvälinen pilapiirroskokoelma oli festivaalien myydyimpiä teoksia.

Charlie Hebdon historia on iso taival ranskalaisen sananvapauden pitkällä tiellä. Lehti ja sen edeltäjä, 1960 perustettu Hara-Kiri, ovat suututtaneet kaikki mahdolliset ryhmät feministeistä kristittyihin, juutalaisiin ja muslimeihin. Räävitön ja julkea Hara-Kiri -lehti lakkautettiin useita kertoja ennen kuin siitä tuli Charlie Hebdo, jonka kimppuun käytiin ennen tammikuun seitsemättä päivää useimmiten sanan säilällä. Monille ranskalaisillekin on tullut yllätyksenä se, että Muhammad-piirroksilla julkisuutta saanut lehti on satiirissaan laaja-alainen eikä se keskity irvimään islamille sen enempää kuin muillekaan uskonnoille.

Angoulêmen sarjakuvamuseon kahdessa näyttelyssä oli kummassakin metrien pituinen liitutauluseinä, jonne ihmiset pystyivät piirtämään ajatuksiaan.

Kuva: Juhani Tolvanen

Kuva: Juhani Tolvanen

Muuminäyttelyn graffitiseinä oli luonnollisesti hyvin erilainen kuin Charlie Hebdon historianäyttelyn piirustusmuuri. Siihen ihmiset kirjoittivat/piirsivät useimmiten joko vain nimensä tai jonkin tuen osoituksen Charlie Hebdolle.

Charlie Hebdon riman- ja navanalituksista on suututtu aiheestakin, mutta satiiriin tai mihin tahansa muuhun pilkkaan vastaaminen väkivallalla on osoitus silkasta mielettömyydestä. Eräs ranskalainen mielenterveysalan järjestö ilmaisi närkästyksensä siitä, kun terrori-iskun tekijöitä oli kuvattu hulluiksi. Järjestön mukaan tuo loukkasi ”oikeita hulluja” ja vaati pysyttäytymään ”neutraalimmissa käsitteissä”.

Viikoittain ilmestyvän Charlie Hebdon julkaisuaikatauluun tuli odotettua pidempi tauko, joten meillä Suomessakin myynnissä ollut ”Kaikki on annettu anteeksi”-Muhammad-kantinen lehti keskiviikolta 14. tammikuuta väistyy uuden numeron tieltä vasta 25. helmikuuta.

Sarjakuvan asemasta ranskalaisessa yhteiskunnassa kertoo myös sattumus festivaalien aikana, kun matkustin eräänä yönä taksilla Angoulêmen keskustasta majapaikkaani. Määränpäässä taksikuski kaivoi esiin Nokia-puhelimensa ja esitteli siitä kaunista piirrosta, jossa mies kantoi sylissään naista, jolla oli sylissään kimppu punaisia ruusuja.

”Ostin tämän piirroksen joulukuussa Cabulta, joka oli yksi terroristien ampumista piirtäjistä”, kertoi taksimies murheellisena tapahtumasta, mutta selvästi ylpeänä hankinnastaan.

Charlie Hebdon kantaviin voimiin kuuluva hollantilainen piirtäjä Bernard Willem Holtrop alias Willem, joka on myös Libération -lehden pilapiirtäjä, osallistuu 23. maaliskuuta Helsingin yliopiston ranskalaisen filologian oppiaineen järjestämään keskustelutilaisuuteen ”Satiiri ja sananvapaus” yhdessä mm. sarjakuva- ja pilapiirtäjä Heikki Paakkasen kanssa. Tilaisuus pidetään Metsätalossa klo. 17.15 alkaen.


Jouni Harala_J. TolvanenKirjoittaja on sarjakuvaneuvos, toimittaja, suomentaja ja Suomen sarjakuvaseuran pitkäaikainen aktiivi.

Juhani Tolvanen on vieraillut Angoulêmessa vuodesta 1986 lähtien.

 

 

 

 

 

 

Johanna Sillanpää