Toimintakertomus 2021

Suomen PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden sananvapausjärjestö, joka on osa yli 100 maassa toimivaa kansainvälistä kattojärjestö PEN Internationalia. PENin toimialoihin kuuluvat sananvapaus, ihmisoikeudet, kulttuuri ja yhteiskunnallinen työ. Vuosi 2021 oli Suomen PENin 93. toimintavuosi.

PEN on vapaaehtoisvoimin toimiva järjestö. Peruskirjan mukaisesti PENin jäsenten on kaikkina aikoina käytettävä vaikutusvaltaansa kansakuntien välisen keskinäisen yhteisymmärryksen ja kunnioituksen ylläpitämiseksi. He sitoutuvat parhaan kykynsä mukaan kitkemään pois kaikkea vihaa sekä toimimaan ihanteenaan ihmiskunta, joka elää rauhassa ja tasa-arvossa yhteisessä maailmassaan.

Yhdistys jakaantuu edelleen komiteoihin, jotka ovat 1. Vainottujen kirjailijoiden komitea, 2. Kieli- ja käännöskomitea, 3. Naiskomitea 4. Rauhankomitea ja 5. Tietokirjoittajien ja tutkijoiden komitea.

Suomen PENin toimintaa ovat tukeneet vuonna 2021 opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoministeriö, Taike, Otavan Kirjasäätiö ja WSOY:n kirjallisuussäätiö.

Perustiedot

JÄSENET

Suomen PENin jäsenmäärä 31.12.2021 oli 369 jäsentä. Suomen PENin jäseneksi voi hakea jokainen Suomen Kirjailijaliiton, Finlands Svenska Författareförening rf:n, Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare ry:n, Finlands Svenska Dramatikerförbundin, Suomen Arvostelijain liiton ja Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton jäsen. Myös muut kulttuurielämässä tai tieteellisessä julkaisutoiminnassa ansioituneet hakijat otetaan huomioon.

VUOSIKOKOUS

Yhdistyksen vuosikokous järjestettiin 24.2.2021 pandemiatilanteen vuoksi Zoomissa. Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Heikki Jokinen. Uusina jäseninä johtokuntaan ensimmäiselle kolmivuotiskaudelle (2021–2023) valittiin sananvapauspolitiikan asiantuntija Joy Hyvärinen ja kirjailija, toimittaja Juha Ruusuvuori.

Toimikauttaan johtokunnassa jatkoivat näytelmäkirjailija-elokuvakäsikirjoittaja Veera Tyhtilä (puheenjohtaja, 2019–2021), filosofian tohtori ja historioitsija Oula Silvennoinen (varapuheenjohtaja, 2019–2021), kirjailija, journalisti, opettaja Sabine Forsblom (2020–2022), vapaa toimittaja, kriitikko ja tietokirjailija Heikki Jokinen (2019–2021), juristi, tutkija Oula-Antti Labba (2020–2022), runoilija, multimedia-artisti Daniel Malpica (2019–2021) ja tutkija, tietokirjailija, suomentaja Joonas Maristo (2020–2022).

Johtokunta kokoontui vuonna 2021 yhteensä 11 kertaa. Lisäksi järjestettiin sähköpostikokouksia.

Toiminta kotimaassa

Tyhjät tuolit -näyttely

ti 24.8. – su 29.8.2021 Ahjo-näyttelytila, Espoon kulttuurikeskus

Suomen PEN järjesti Espoon kaupunginteatterin Fidelio-oopperan yhteyteen näyttelyn Tyhjät tuolit (Empty Chairs). Tyhjä tuoli on PEN-perinne, jolla kunnioitetaan heitä, jotka eivät voi olla joukossamme vankeuden tai vaientamisen johdosta. Näyttely toi esiin vangittujen ja vainottujen kirjailijoiden ja toimittajien tilanteita maailmalta. Henkilöesittelyjen yhteydessä kerrottiin ajankohtaisista sananvapaustilanteista esimerkiksi Valko-Venäjällä, Myanmarissa, Kiinassa ja Turkissa. Lisäksi näyttely esitteli sananvapauden historiaa Suomessa, sekä PEN-järjestön oman historian merkittäviä hetkiä alkaen vuodesta 1928. Näyttelyn materiaalista tehtiin Suomen PENin osuus Mediataitoviikolle vuonna 2022: https://www.mediataitokoulu.fi/tehtavapankki/sananvapaus/?fbclid=IwAR2tlgPSJn2uasAr5yrQCbhxRn6dKK61OzwO5LmtefWhIzDfSJgCfW2I9po

Fidelio-ooppera oli yhteistuotanto, josta vastasivat Urkuyö ja Aarian festivaalikuoro, Tapiola Sinfonietta ja Espoon Kaupunginteatteri.

Helsinki puhuu -tapahtuma

25.–26.8.2021, Espan lava, Helsinki

to 26.8. klo 14:00-14:45 Espan lava: KOTOUTTAMISKOULUTUS UUSIKSI?
– kielen oppiminen ei aina ole avain kotoutumiseen

Keskustelemassa olivat tutkija Minna Intke-Hernandez, kokemusasiantuntija Irma Luna Hernández sekä S2-koordinaattori Nuppu Tuononen Helsingin aikuisopistosta. Keskustelun moderoi toiminnanjohtaja Henrika Nordin, Bildningsalliansen. FT Minna Intke-Hernandezin tuore väitöskirja haastaa yleisesti hyväksytyn ajatuksen, jonka mukaan kielen oppiminen itsessään avaa ovet osallisuuteen yhteiskuntaan. Intke-Hernandez on tutkinut maahanmuuttajaäitien kielenoppimista tavallisissa arjen kanssakäymisissä, ja tulokset osoittavat, että osallisuuden kokemus ja kieliyhteisöön sosiaalistuminen mahdollistavat toimivan kielitaidon kehittymisen. Asettavatko tulokset kielenopiskelun uuteen valoon? Mitä tulokset voivat tarjota opetuksen suunnittelun ja toteuttamisen näkökulmasta?

Keskustelun järjesti Suomen PENin Naiskirjailijakomitea ja se striimattiin Helsinki-kanavalla ja HS.fi-palvelussa.

to 26.8. klo 16:00-16:30 Espan lava: RAUTAAKO SANANVAPAUDEN RAJOILLE?

Kirjailijoiden sananvapausjärjestö PEN täytti 100 vuotta vuonna 2021. Ilmaisunvapaus on kuitenkin edelleen uhattuna myös Euroopassa, etenkin sen itäosissa. Pitääkö meidän puolustaa omaa käsitystämme sananvapaudesta, vai tuovatko epädemokraattiset valtiot rautaa omille rajoilleen?

Keskustelussa olivat mukana Suomen kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen ja maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen. Keskustelua käytiin mm. Suomen sananvapaudesta ja itsesensuurista sotien jälkeen sekä sananvapauden tulevaisuudesta. Onko Länsi-Eurooppa jäämässä ainoaksi ilmaisunvapauden linnakkeeksi? Keskustelun moderoi Suomen PENin johtokunnan jäsen, kirjailija Juha Ruusuvuori.

Keskustelu striimattiin Helsinki-kanavalla sekä HS.fi -palvelussa.

Turun kirjamessut

Pe 1.10. klo 17.00–17.30 Jukola: MAAHANMUUTTAJANAISET KIRJAILIJOINA SUOMESSA

Kirjailijat ylittävät valtioiden ja taiteen rajoja sekä yhdistävät eri kulttuurien aineksia. He muuttavat kirjallisuuden ja kansakunnan kuvaa. Millaista kirjallisuutta luovat maahanmuuttajanaiset Suomessa? Pääsevätkö he sanataiteen ammattilaisina osaksi yhteiskuntaa? Kirjailijoiden sananvapausjärjestön PENin Naiskirjailijakomitean vuoden teema on maahanmuuttajanaisten mahdollisuudet sijoittua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Mukana oli runon ja proosan taitajia: Nura Farah (Somalia), Alexandra Salmela (Slovakia) ja aihetta tutkinut Eila Rantonen. Keskustelua johti tutkija Auli Leskinen.

Keskustelu Turun kirjamessuilla

Turun kirjamessut

Helsingin kirjamessut

To 28.10. klo 14.30 Kruununhaka-lava: TIETOKIRJAILIJAN SANANVAPAUS

Millainen on tietokirjailijan sananvapaus – Voiko kaikesta kirjoittaa? Millaisia ovat tietokirjailijan kohtaama painostus, sensuuri ja itsesensuuri? Keskustelemassa olivat tietokirjailija ja Suomen PENin varapuheenjohtaja Oula Silvennoinen, tietokirjailija ja trollauksesta kirjoittanut Johanna Vehkoo ja Vuoden tiedekirja -palkinnon teoksesta Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus saanut Kai Ekholm. Juontajana oli tietokirjallisuuden professori Anne Mäntynen. Ohjelma oli osa Tiedetoria.

Keskustelun järjestivät Suomen tietokirjailijat, Suomen PEN ja Tietokirjallisuuden edistämiskeskus.

keskustelu Helsingin kirjamessuilla

Helsingin kirjamessut 2021

La 30.10. klo 18.30 Hakaniemi-lava: SATA VUOTTA KIRJAILIJOIDEN KANSAINVÄLISTÄ SANANVAPAUSTYÖTÄ – PEN INTERNATIONAL 100 VUOTTA

Suomen PENin vieraina olivat PEN Internationalin tuore puheenjohtaja Burhan Sönmez (Turkki) sekä kansainvälisen johtokunnan jäsenet Kätlin Kaldmaa (Viro) ja Regula Venske (Saksa). Haastattelijana toimi Suomen PENin puheenjohtaja Veera Tyhtilä.

Kirjailijoiden sananvapausjärjestö PEN perustettiin Lontoossa vuonna 1921. Sadan vuoden aikana järjestö on kasvanut yhdistäen kirjailijoita kaikkialta maailmasta ja vuonna 2021 sillä on 146 keskusta, joista valtaosa Euroopan ulkopuolisilla alueilla. Kolme PENin kansainvälisen johtokunnan jäsentä kertoi järjestön historiasta ja nykyhetkestä, tavoitteista ja kirjailijoiden tilanteista eri puolilla maailmaa.

Vierailun yhteydessä kansainvälinen delegaatio vieraili ulkoministeriössä tavaten ulkoministeri Pekka Haaviston, ihmisoikeussuurlähettiläs Rauno Merisaaren ja valtiosihteeri Johanna Sumuvuoren. Lisäksi tavattiin yhteistyöorganisaatio Moomin Charactersin johtoa ja mm. Suomen kustannusyhdistyksen puheenjohtaja.

Sulava-kirjanjulkaisutilaisuus

La 30.10. klo 13–17 Rosebud Sivullinen -kirjakauppa

Sulava – Monikielinen kirjallisuus Suomessa – teoksen julkaisutilaisuus järjestettiin Helsingin suurimmassa kirjakaupassa. Ohjelmassa esiintyivät kirjan kirjailijat, jotka lukivat tekstejään alkuperäiskielillä ja käännöksin. Mukana tapahtumassa olivat kunniavieraina myös PEN Internationalin tuore puheenjohtaja Burhan Sönmez (Turkki) sekä kansainvälisen johtokunnan jäsenet Kätlin Kaldmaa (Viro) ja Regula Venske (Saksa).

Kirjan kirjailijat ovat: Inger-Mari Aikio, Gag Baani, Csilla Csépke, Muhaned Durubi, Zoila Forss, Yaseen Ghaleb, Saad Hadi, Farzaneh Hatami Landi, Susinukke Kosola, Elena Lapina-Balk, Shashank Mane, Hope Nwosu, Adrian Perera, José Luis Rico, Riku Ryynänen, Roxana Sadvokassova, Helena Sinervo, Olga Spyropoulou, Nataliya Teramae, Dodou Touray, Kári Tulinius ja Ye Yint Thet Zwe. Paikalla oli luonnollisesti myös osa kirjan lukuisista kääntäjistä.

Tampereen kirjafestarit

Su 5.12.2021 klo 12–13 Tampere-talo: AFGANISTAN: KOHTALONA PAKO TAI KUOLEMA

Talebanin valtaannousu syksyllä 2021 asetti Afganistanin taiteilijat, toimittajat ja ihmisoikeusaktivistit välittömään vaaraan, eivätkä kaikki heistä selvinneet hengissä. Kirjailijoiden sananvapausjärjestö PENin vieraana PEN Afganistanin puheenjohtaja Samay Hamed, joka lähti Kabulista viimeisten joukossa.

Mukana paneelissa myös naistoimittajia Afganistanissa kouluttanut dokumentaristi Kirsi Mattila, joka tunnetaan mm. dokumentista Marzia, ystäväni sekä ulkoministeriön Eteläisen Aasian yksikössä Afganistan-tiimissä toimiva neuvonantaja Ari Tasanen.

Keskustelua moderoi Suomen PENin johtokunnan jäsen, tietokirjailija, FT Joonas Maristo.

Keskustelu järjestettiin yhteistyössä Journalistiliiton kanssa.

keskustelu Tampereen kirjamessuilla

Tampereen kirjafestarit

Saamelaisten äänet yhteiskunnassa -keskustelu

Ma 13.12.2021 klo 18.00-19.30 Zoomissa

Suomen PEN järjesti yhteistyössä PEN Internationalin kanssa paneelikeskustelun sananvapauden ja alkuperäiskansa saamelaisten oikeuksien nykytilasta. Paneelissa olivat mukana kolme saamelaista asiantuntijaa Helga West, Kaisa-Mari Jama ja Oula-Antti Labba. Helga West on teologi ja aktiivinen bloggaaja. Kaisa-Mari Jama on väitöskirjatutkija ja Rovaniemen saamelaisyhdistys Mii ry:n puheenjohtaja. Oula-Antti Labba on Suomen PEN -yhdistyksen hallituksen jäsen ja työskentelee Saamelaisneuvoston ihmisoikeusosaston juristina. Paneelin moderaattorina toimi saamelainen sananvapausasiantuntija Pirita Näkkäläjärvi, joka oli mukana tuottamassa Suomen PENin Vihapuhetyökalupakkia. Paneelikeskustelu oli englanninkielinen.

Muita osallistumisia

Changemakers-ilta: MITÄ TEEN, JOS KOHTAAN VERKKOHÄIRINTÄÄ? 18.11.2021

Ulkoministeriön Kansainvälisten ihmisoikeusasiain neuvottelukunta

Puheenjohtaja Veera Tyhtilä on Ulkoministeriön Kansainvälisten ihmisoikeusasiain neuvottelukunnan jäsen, varajäsenenään Oula Silvennoinen. Tyhtilä on osallistunut säännöllisesti neuvottelukunnan kokouksiin, sekä sen alaisen ihmisoikeuspuolustaja-työryhmän kokouksiin. Neuvottelukunnan jäsenenä Tyhtilä on osallistunut mm. Valtioneuvoston ihmisoikeusselonteon valmisteluun ja esimerkiksi tapaamiseen rauhannobelisti Nadia Muradin kanssa. PEN Internationalin nykyinen puheenjohtaja Burhan Sönmez vieraili kutsusta neuvottelukunnan kokouksessa kertomassa Turkin ihmisoikeustilanteesta.

Nadia Muradin vierailu Suomessa

Naisjärjestöjen Keskusliiton #SuomiIlmanNaisia -kampanja

Demokratia ja sananvapaus -päivä 13.3., yhteistyö Eurooppanaisten kanssa.

Valko-Venäjä -verkosto

Puheenjohtaja Tyhtilä on osallistunut Suomi – Valko-Venäjä -solidaarisuusryhmän toimintaan ja pitänyt aktiivista yhteyttä maan toimijoihin. Verkoston tapaamisen kautta tilattiin Suomen PENille myös Valko-Venäjän Kulttuurineuvoston johtajan Sergey Budkinin teksti 35 000 kohtausta kymmenessä kuukaudessa. ​​https://www.suomenpen.fi/sergey-budkin-35000-kohtausta-kymmenessa-kuukaudessa/

Vihapuhe ja teatteri

Suomen PEN auttoi vihapuhehyökkäyksen kohteeksi joutunutta Kivinokan kesäteatteria. Samassa yhteydessä käytiin keskusteluja teatterialan eri järjestöjen, esimerkiksi Suomen Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ry:n kanssa siitä, millä toimilla turvataan teattereiden taiteellinen vapaus. Puheenjohtaja Veera Tyhtilä antoi aiheesta haastattelun Teatteri & tanssi + sirkus -lehdelle yhdessä ylikomisario Jari Taposen kanssa.

Tyhtilä osallistui panelistivieraana Sunklo 100-vuotisjuhlaan, jossa aiheesta myös keskusteltiin.

Kansainvälinen toiminta

Rauhankomiteoiden kokous, Bled

Rauhankomiteoiden kokous järjestettiin Slovenian Bledissä 9.-11.6.2021. Pyöreän pöydän keskustelujen teema oli Writer in Action: Protest or Dialogue? Lisäksi keskusteltiin vapauden tulevaisuudesta sekä tiettyjen maiden, kuten Kiina, Valko-Venäjä ja Myanmar, erityisen vaikeista tilanteista. Lisäksi kiinnitettiin huomiota Balkanin alueen kiristyvään tilanteeseen, jota seuraamaan perustettiin työryhmä.

Kokouksessa julkistettiin Suomen PENin kokoama Vihapuhetyökalupakki kolmella eri kielellä. Opas on suunnattu niille, jotka joutuvat verkkohyökkäyksien kohteeksi ja siinä luodaan myös katsaus vihapuhetilanteeseen eri puolilla maailmaa.

Hybridimuotoiseen kokoukseen osallistui yli 40 maata eri puolilta maailmaa. Suomen PENin edustajina paikalla Sloveniassa olivat pj. Veera Tyhtilä, joka toimi myös kansainvälisen Rauhankomitean varapuheenjohtajana, sekä Juha Ruusuvuori ja Leena Manninen

Kansainvälisten komiteoiden etäkokoukset

Muiden komiteoiden kokoukset järjestettiin pandemiasyistä etäyhteyksien avulla. Suomen PENin komiteoiden puheenjohtajat osallistuivat komiteoidensa kokoukseen.

Vainottujen kirjailijoiden kokous

Komiteoiden kokous pidettiin kongressin yhteydessä 14.9.2021 Uudeksi puheenjohtajaksi kolmivuotiskaudelle valittiin myanmarilainen Ma Thida. Perustettiin uusi, laajennettu johtokunta ja linjattiin suunnitelmia tulevalle kolmivuotiskaudelle. Suomen PENin edustajana kokoukseen osallistui Veera Tyhtilä.

Kieli- ja käännöskomiteoiden kokoukset

Kieli- ja käännöskomiteoiden kokous järjestettiin 25.-26.6.2021 Zoomissa otsikolla 100 years, hundreds of voices, Representing more languages than ever. Toinen komitean kokous järjestettiin kongressia edeltävällä viikolla 16.9.2021 Zoomissa. Suomen PENin edustajana molempiin kokouksiin osallistui Leena Manninen.

Naiskirjailijoiden komiteoiden kokous

Naiskirjailijoiden komitean kokous järjestettiin kongressin yhteydessä 13.9.2021 Zoomissa. Kokouksessa todettiin, että valitettavasti pandemia on tuonut mukanaan naisiin kohdistuvan perheväkivallan jyrkän nousun, ja tämä yhdistettynä autoritaaristen hallitusten nousuun monissa maissa ovat ilmiöitä, jotka yrittävät tukahduttaa naisten äänet yhä enenevissä määrin.

Tutustuttiin myös viime vuonna tehdy VIDA-tilastoinnin tämänhetkisiin tuloksiin. PEN VIDA Count seuraa sukupuolten välisiä eroja kirjallisuudessa PEN-keskusten kautta ympäri maailmaa. VIDA-luku nostaa esiin julkaisutoiminnan epätasapainoa keräämällä tietoja genreistä, kirja-arvosteluista ja journalistisista linjoista, ja siten tarjoaa sukupuoleen perustuvan kokonaisarvioinnin julkaisumaailmasta.

Suomen PENin edustaja: Sabine Forsblom

Kongressi, verkkototeutus / Centenary Congress

Etäyhteyksin järjestetty kongressi oli merkitykseltään suuri, sillä se juhlisti PEN Internationalin 100-vuotista historiaa.

Jäsenistö valitsi uudeksi kansainvälisen tason puheenjohtajaksi kirjailija, juristi Burhan Sönmezin, joka teki pian kongressin jälkeen puheenjohtajuutensa ensimmäisen ulkomaanvierailun, joka iloksemme kohdistui Suomeen.

Kongressissa julkistettiin satavuotista historiaa kartoittava digitaalinen arkisto https://www.pen100archive.org/, josta löytyy useita dokumentteja Suomen PENin toiminnan alkutaipaleelta 1920-luvulla ja myöhemmästäkin toiminnasta. Juhlavuoden kirja PEN International: An Illustrated History julkaistiin samoin kongressissa: https://pen-international.org/who-we-are/history/pen-international-an-illustrated-history

Kongressin yhteydessä järjestettiin myös lukuisia keskustelutilaisuuksia, joita oli mahdollisuus seurata etäyhteyksin. Puhujina loistivat esimerkiksi Orhan Pamuk, Margaret Atwood, J.M.Coetzee, Salman Rushdie, Anne Applebaum sekä Suomen Sofi Oksanen.

Suomen PENin virallinen edustaja kongressissa oli puheenjohtaja Veera Tyhtilä.

Afganistanin konflikti

Afganistanin nopeasti edennyt tilanne vaikutti Suomen PENin toimintaan vahvasti. Suomi osallistui kansainvälisen yhteisön kanssa pyrkimyksiin pelastaa suljettujen rajojen taakse jääneet PEN Afganistanin jäsenet ja aktiivit. Tilanne on joidenkin osalta edelleen kesken.

PEN Afganistanin puheenjohtaja Samay Hamed vieraili Suomessa joulukuussa. Hän osallistui Suomen PENin ja Journalistiliiton järjestämään keskusteluun Tampereen Kirjamessuilla sekä järjestöjen tapaamiseen Helsingissä. Tapaamisessa oli mukana PENiläisten lisäksi Suomessa asuvia afganistanilaisia sekä edustajat Journalistiliitosta, Amnestyltä, Turvapaikanhakijoiden Tuki ry:stä (Tutu) sekä Pakolaisneuvonnasta. Yhteistyötä tällä ryhmällä jatketaan.

Heti Talibanin valtaan tulemisen jälkeen elokuussa kirjoitimme julkilausuman jossa Suomen PEN vaati, että Suomi ja kansainvälinen yhteisö aloittavat välittömät toimet pelastaakseen ihmiset, jotka ovat uhan alla tai välittömässä hengenvaarassa Afganistanissa. Vaadimme myös Taliban-hallinnon painostamista ihmisoikeuksien ja sananvapauden palauttamiseksi. Kannanotto julkaistiin muun muassa Turun Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa.

Verkkosivuilla julkaisimme myös afganistanilaistaustaisen poliitikon ja ihmisoikeusaktivistin Eva Tavasolin tekstin Toistuuko 1990-luvun painajainen Afganistanissa?

Muita osallistumisia

Global Poetry Zoom 21.3.2021

Empowering Women’s Voices: Poems of Celebration, Solidarity & Longing!
Tapahtuma esitteli runoilijoita 18 eri maasta. Suomen edustajana mukana oli puheenjohtaja Veera Tyhtilä.

Julkaisutoiminta

Monikielinen vapaasanakirja

Sulava – Monikielinen kirjallisuus Suomessa tarjoaa näkökulman suomalaisen kirjallisuuden monikielisyyteen ja kielelliseen monipuolisuuteen Suomessa. Tekstejä on 22 kirjoittajalta ja jokaisesta alkutekstistä on vähintään kaksi käännöstä. Kirjailijoiden ja yli 25 kääntäjän voimin onkin syntynyt kaikkiaan yli 50 käännöstä. Kirjoituskutsussa pyydettiin tekstejä otsikolla “Kieli kotina, koti kielenä”.

Kirjan ovat toimittaneet Veera Tyhtilä, Leena Manninen, Joonas Maristo ja Daniel Malpica, joka vastasi myös kirjan visuaalisesta ilmeestä ja valokuvista. Yksi osa visuaalisuutta on monien eri kirjoitusjärjestelmien kauneus itsessään.

Sulava esittelee Suomessa puhutuista kielistä seitsemäntoista. Mukana ovat kotimaiset kielet suomi, ruotsi ja saame sekä useita tekstejä suurilla maailmankielillä: arabiaksi, englanniksi, espanjaksi ja venäjäksi. Kirja sisältää lisäksi laajan otoksen eurooppalaisista kielistä (islanti, kreikka, ranska, saksa, ukraina ja unkari). Kiinnostavan lisän kielivalikoimaan tuovat myös kirjoitusjärjestelmiensä kautta persia, burma, marathi sekä pandzabi. Kirjan lopusta löytyvät perustiedot kielten puhujamääristä, kirjoitusjärjestelmistä sekä kielikunnista.

Kirjaa myyvät Akateeminen kirjakauppa ja Rosebud. Teos on saatavissa myös Rosebudin verkkokaupasta.

Projekti alkoi jo vuonna 2020 ja oli työmäärältään mittava. Lopputulos on ollut ylistetty. Toiminta kirjan innoittamana jatkuu myös vuonna 2022.

Hanketta ovat tukeneet Suomen ulkoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Taiteen keskustoimikunta sekä Koneen säätiö.

Vihapuhetyökalupakki

Käytännön neuvoja ihmisille, jotka joutuvat verkkovihan kohteeksi

Suomen PEN on julkaissut Vihapuhetyökalupakin, joka esiteltiin Bledin Rauhankomiteoiden kokouksessa kesäkuussa. Julkaisu on tarkoitettu avuksi henkilöille, jotka joutuvat vihapuheen kohteeksi. Lisäksi se sisältää tietoa aiheen kanssa toimiville yhteisöille, sekä katsauksia vihapuheeseen eri puolilla maailmaa.

Vihapuhetyökalupakin toteutuksesta vastasi asiantuntijaryhmä, jonka kirjoittajiin kuuluivat: Johanna Vehkoo, Severi Hämäri, Joy Hyvärinen, Auli Leskinen, Shashank Mane, Reeta Pöyhtäri ja Pirita Näkkäläjärvi.

Julkaisu on osa PENin kansainvälisen Rauhankomitean työtä ja se on toteutettu suomeksi, englanniksi ja ranskaksi. Kansainvälinen yhteistyö julkaisun pohjalta jatkuu.

Vihapuhetyökalupakki on luettavissa ja ladattavissa suomeksi, englanniksi ja ranskaksi pdf-tiedostona Suomen PENin nettisivuilta ja se on saatavilla myös painettuna versiona. Projekti on osa PEN Internationalin ja kansainvälisen rauhankomitean toimintaa ja vihapuhetyökalupakkia ollaan kääntämässä myös muille kielille.

Hanketta ovat tukeneet Suomen ulkoministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tietokirjailijoiden kohtaama häirintä -raportti

”Lehtiartikkeleideni jälkeen sähköpostiin saattaa tulla kymmeniä yhteydenottoja” – kysely tietokirjoittajien kohtaamasta häirinnästä

Kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin tietokirjoittajien ja tutkijoiden komitea sekä Suomen tietokirjailijat ry toteuttivat loppuvuodesta 2020 kyselyn tietokirjoittajien häirintäkokemuksista. Kysely lähetettiin Suomen tietokirjailijat ry:n jäsenille, yhteensä 3 272 henkilölle. Heiltä kysyttiin erityisesti, olivatko he saaneet osakseen jonkinlaatuista häirinnäksi kokemaansa palautetta sen takia, mitä olivat julkaisseet tai sanoneet julkisuudessa. Vastauksia kertyi kaikkiaan 643 kappaletta, eli vastausprosentti kohosi noin 20 prosenttiin.

Suurin osa kyselyyn vastanneista, lähes 72 prosenttia, kertoi, ettei ole kohdannut häirintää. Runsaalla viidellä prosentilla oli kokemuksia, joita vastaajat itse epäröivät kuvata häirinnäksi. Lähes 23 prosenttia vastaajista kertoi kokeneensa häirintää. Karkeasti ilmaistuna häirintää julkisten esiintymistensä takia kokee noin joka neljäs tietokirjailija

Raportti kyselyn tuloksista julkaistaan Suomen PENin nettisivuilla marraskuussa 2021.

Komiteoiden toiminta

Vainottujen kirjailijoiden komitea (Writers at Risk Committee)

PENin edustajat raportoivat ympäri maailmaa tapahtuvista kirjailijoiden ja toimittajien murhista, kidutuksista, katoamisista, pahoinpitelyistä ja uhkailuista. Kansainvälisiä raportteja seuraamalla Suomen PENin Vainottujen kirjailijoiden komitea nostaa tapauksia julkiseen keskusteluun ja jakaa tietoja eteenpäin tiedotusvälineille, ihmisoikeustoimijoille ja muille kansalaisjärjestöille.

Kunniajäsenten ja muiden vainottujen kirjailijoiden puolesta kampanjoidaan vetoomuksin ja ottamalla yhteyttä viranomaisiin kotimaassa ja ulkomailla. PEN tapaa ulkoministeriön edustajia ja muita viranomaisia ja keskustelee erityisesti adoptiovankien tilanteesta. Komitea tekee vetoomustyötä myös messuilla ja kirjallisuustapahtumissa.

Kotimaassa vainottujen kirjailijoiden komitea tukee häirinnän kohteeksi joutuneita toimittajia, tutkijoita ja tietokirjailijoita, raportoi aiheeseen liittyvistä oikeudenkäynneistä ja tekee yhteistyötä oikeusvaltion vahvistamiseksi ja sananvapauden suojaamiseksi häirinnän tavoitteena olevalta vaientamispyrkimykseltä.

Toimintavuonna 2021 Vainottujen kirjailijoiden komitean puheenjohtajana toimi Juha Ruusuvuori.

Kieli- ja käännöskomitea (Translation and Linguistic Rights Committee)

Kieli- ja käännöskomitea keskittyy kieliin ja kääntämiseen liittyviin kysymyksiin sekä siihen, miten ne vaikuttavat kirjoittajiin ja lukijoihin. Komitea edistää kielten ja kulttuurien vuoropuhelua ja toimii pienten ja huonossa asemassa olevien kielten tukemiseksi. Se pyrkii parhaansa mukaan tukemaan myös muita Suomessa puhuttuja kieliä. Kieli- ja käännöskomitea järjestää kirjallisuustapahtumia, keskustelutilaisuuksia ja julkaisee erikielisiä tekstejä Suomen PENin Vapaa sana -kirjoitussarjassa.

Gironan julistuksen periaatteiden mukaisesti PEN puolustaa ihmiskunnan monikielisyyttä ja kielellisiä oikeuksia kaikkialla maailmassa. Erityisesti edistetään pieniä, uhattuja kieliä ja pienten kielialueiden kirjallisuuden kääntämistä. Suomen PENin Kieli- ja käännöskomitea julkaisee käännöksiä ja muita kirjoituksia Vapaa sana -verkkokirjoitussarjassa sekä juhlavuoden julkaisussa. Kansainvälisessä PEN-yhteistyössä Kieli- ja käännöskomitea pitää myös esillä suomalais-ugrilaisten kielten ja saamen kielten asemaa.

Vuoden 2021 toiminta keskittyi Sulava – Monikielinen kirjallisuus Suomessa -teoksen valmiiksi saattamiseen. Vuonna 2020 alkanutta projektia jatkettiin keväällä täydentämällä kirjan kielivalikoimaa uusien tekstien ja käännösten avulla. Kesän alussa kirja voitiin jo oikolukea. Kirja saatiin painosta elokuussa ja sitä jaettiin PENin jäsenille, kirjailijoille ja kääntäjille Keskustakirjasto Oodissa 6. ja 7.9. Samalla tarjoutui mahdollisuus tavata jäsenistöä ja keskustella ajankohtaisista sananvapauskysymyksistä. Sulava eli vuoden 2021 vapaasanakirja lähetettiin kaikille Suomen PENin jäsenmaksun maksaneille jäsenille. Postitustalkoot, joihin osallistui sekä johtokunnan jäseniä että Sulava-kirjan kirjailijoita, järjestettiin Lapinlahden Lähteellä syyskuussa. Kirjan julkistamistilaisuus järjestettiin 30.10. Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa. Kovakantinen ja visuaalisesti komea teos on saanut kiitosta. Kirjaa myyvät Akateeminen Kirjakauppa sekä Rosebud.

Vapaa sana -palstalla julkaistiin juhannuksena ruotsalais-turkmenistanilaisen kirjailija, kääntäjä ja toimittaja Ak Welsaparin (s. 1956 ent. Neuvostoliitto) novelli “Syreeninvärinen rakkaus” suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Novelli on ensimmäinen Ak Welsaparin suomennettu teos. Welsapar on ollut Kansainvälisen PENin kunniajäsen vuodesta 1993 ja Ruotsin kirjailijayhdistyksen jäsen vuodesta 1996. Hän on julkaissut noin kaksikymmentä kirjaa, mm. romaanit Kobra (2011), Legenden om Aypi (2015), Denna mörker är ljusare (2019) sekä käännöksiä Selma Lagerlöfin, Astrid Lindgrenin, Erik Axel Karlfeldtin teoksista.
Novelli on luettavissa osoitteessa: https://www.suomenpen.fi/ak-welsapar-syreenin-varinen-rakkaus/

Toimintavuonna 2021 Kieli- ja käännöskomitean puheenjohtajana toimi Leena Manninen.

Naiskirjailijoiden komitea (Women Writers Committee)

Naiskomitea kartoittaa kirjoittaviin naisiin liittyviä erityisiä sananvapaudellisia kysymyksiä ja pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan maailman kirjoittavien naisten asemaan. Komitea toimii ympäri Suomen ja järjestää kirjallisia iltoja, seminaareja, tapaamisia ja mielenosoituksia tarpeen mukaan, kirjoittaa vainotuille kirjailijoille vankiloihin, kampanjoi vainottujen naiskirjailijoiden puolesta ja järjestää kirjallisuustapahtumia, kuten vuotuisen ystävänpäiväklubin sekä Ainon nimipäivät toukokuussa Aino Kallaksen kunniaksi.

Naiskirjailijakomitean vuoden 2021 teema oli Maahanmuuttajataustaisten naisten asema yhteiskunnassa ja siihen liittyen järjestettiin useita tapahtumia ja julkaisuja.

Teemavuosi aloitettiin 8.3.2021 PENin verkkosivuilla julkaistuissa Kolme toivomusta / Tre önskningar / Three wishes -teksteillä. Tekstit ovat vastauksia maahanmuuttajataustaisille naisille esitettyyn kysymykseen: Jos sinulla olisi kolme toivomusta, mitä toivoisit naisena kansainvälisenä naistenpäivänä? Vastauksia tuli kahdeksasta maasta: Afganistanista, Bangladeshista, Kiinasta, Nepalista, Tansaniasta, Thaimaasta, Turkista ja Vietnamista. Ne julkaistiin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja jokaisen tekstin yhteydessä kerrottiin kirjoittajan etunimi ja maa, josta hän on muuttanut Suomeen. Tekstin voi lukea osoitteessa: https://www.suomenpen.fi/kolme-toivomusta-tre-onskningar-three-wishes/

Elokuussa osallistuimme paneelikeskustelulla Helsinki puhuu-tapahtumaan Esplanadin lavalla. Aiheena oli Kotouttamiskoulutus uusiksi? – kielenoppiminen ei aina ole avain kotoutumiseen. Keskustelemassa olivat tutkija Minna Intke-Hernandez, kokemusasiantuntija Irma Luna Hernández sekä S2-koordinaattori Nuppu Tuononen Helsingin aikuisopistosta. Keskustelua moderoi toiminnanjohtaja Henrika Nordin Bildningsalliansenista.

Lokakuussa naiskomitea nähtiin Turun kirjamessuilla keskustelemassa otsikolla Maahanmuuttajanaiset kirjailijoina Suomessa. Keskustelussa pohdittiin kirjailijoiden haasteita päästä ammattilaisina osaksi yhteiskuntaa. Keskustelemassa olivat kirjailijat Nura Farah (Somalia), ja Alexandra Salmela (Slovakia) sekä aihetta tutkinut Eila Rantonen. Keskustelua johti tutkija Auli Leskinen.

Vuoden aikana tehtiin myös Suomen osalta kansainvälisen PENin teettämä VIDA-tilastointi, jossa raportoitiin vuosina 2016–2020 annettujen suurten kirjallisuuspalkintojen jakautuminen sukupuolten välillä.

Pandemiatilanne vaikutti alkuvuoden tapahtumiin ja Ainon päivän tilaisuutta ei valitettavasti voitu järjestää vuonna 2021.

Toimintavuonna 2021 Naiskomitean puheenjohtajana toimi Sabine Forsblom.

Rauhankomitea (Writers for Peace Committee)

Suomen PENin Rauhankomitea pyrkii edistämään rauhantyötä, ilmaisunvapautta ja kansainvälistä yhteistyötä järjestämällä keskustelutilaisuuksia, tapahtumia ja tekemällä yhteistyötä muiden alan organisaatioiden kanssa. Rauhankomitea järjestää mahdollisuuksia kommunikaatioon eritaustaisten kirjailijoiden ja muiden tahojen välillä, ja tarjoaa siten mahdollisuuksia keskinäisen yhteisymmärryksen ja tiedon lisäämiseen.

Kansainvälinen Rauhankomitea järjestää vuosittain konferenssin, jossa PEN-kirjailijat ympäri maailmaa kokoontuvat keskustelemaan konfliktien, rauhan ja ilmaisunvapauden kysymyksistä ja luomaan tilaa keskustelulle kaikkialta maailmasta ja erityisesti konfliktialueilta saapuvien kirjailijoiden välille.

Toimintavuonna 2021 Rauhankomitean puheenjohtajana toimi Daniel Malpica.

Suomen PENin puheenjohtaja Veera Tyhtilä toimi PEN Internationalin kansainvälisen rauhankomitean varapuheenjohtajana ja osallistui johtokunnan kokouksiin, järjestelyihin ja lausuntoihin. Suomen PENin julkaisema Vihapuhetyökalupakki on osa kansainvälisen rauhankomitean toimintaa.

Tietokirjoittajien ja tutkijoiden komitea (Non-fiction Writers and Reseachers)

Suomen PENin vuosikokouksessa 2017 perustettu Tietokirjoittajien ja tutkijoiden komitea on tiettävästi ainoa laatuaan PEN-keskusten joukossa. Komitean perustamiseen vaikutti tieteentekijöiden huoli kaventuvasta sananvapaudesta ja tutkimustyön edellytysten heikkenemisestä, sekä yhteistyö Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan (TJNK) kanssa. TJNK:n tiedotteessa 16.2.2017 todettiin, että yhteistyön tavoitteena on ”luoda verkosto, joka tukee yksittäisiä tutkijoita, (tieto)kirjailijoita ja toimittajia kohtaamaan heidän saamansa häiritsevä palaute – jopa vihapuhe – ja auttaa heitä välttämään pelkoon perustuva itsesensuuri”.

Komitea työskentelee tieteen ja tutkimuksen, sekä tiedon vapauden ja saavutettavuuden puolesta PENin peruskirjan mukaisesti, jatkaa verkostoitumista aihepiirin toimijoiden kanssa ja seuraa tilanteen kehitystä.

Vuonna 2021 komitea julkaisi 2020 Suomen Tietokirjailijat ry:n kanssa toteutetun kyselytutkimuksen, jossa kysyttiin tutkijoiden ja tietokirjailijoiden kokemuksia häirinnästä: https://www.suomenpen.fi/tietokirjailijat-hairinnan-kohteena/

Toimintavuonna 2021 Tietokirjoittajien ja tutkijoiden komitean puheenjohtajana toimi Oula Silvennoinen.

Vapaa sana -palsta

Vapaa sana on Suomen PENin verkkosivuilla ilmestyvä kirjoitussarja. Julkaisemme etupäässä jäsentemme runoutta, proosakatkelmia, esseitä ja artikkeleita sekä tekstejä kirjoittajilta, joiden ilmaisunvapaus on uhattuna. Vapaa sana on myös alusta, jonka kautta voi ottaa kantaa ajankohtaisiin sananvapauden kysymyksiin.

Sananvapauspalkinto

Suomen PENin kymmenes sananvapauspalkinto myönnettiin vuonna 2019 perustetulle Journalistien tukirahastolle. Journalistien tukirahasto on mediatalojen ja alan liittojen yhdessä perustama rahasto, joka auttaa uhkailun, vainon ja muiden häirinnän muotojen kohteeksi joutuneita journalisteja. Palkintona oli kuvataiteilija Tarmo Hakalan lahjoittama teos “Valoon”. Palkintotilaisuus järjestettiin Lapinlahden Lähteellä 17.6.2021. Tilaisuudessa esiintyi laulaja-lauluntekijä John McGregor.

Palkinnon perustelut: https://www.suomenpen.fi/penin-sananvapauspalkinto-2021-journalistien-tukirahastolle/

Kannanotot, vetoomukset, julkilausumat ja lausuntopyynnöt

Muu toiminta

TEKSTIN TALO – TEXTENS HUS RY

Suomen PEN on mukana yhdentoista kirjallisuusalan järjestön vuonna 2019 perustamassa Tekstin talo ry:ssä. Tekstin talo on uusi kirjallisuusyhteisö, joka kokoaa kirjallisen kentän monet toimijat kattonsa alle. Tekstin talon toiminta on käynnistymässä ja uudelle toiminnalle etsitään toimitiloja Helsingistä. Toiminnan ytimessä ovat tekijöiden ja yleisöjen kohtaamiset, uuden luovan toiminnan mahdollistaminen ja kirjallisuuden toimijoiden tukeminen. Hanke etenee lähivuosina, sillä Koneen säätiö myönsi hankkeelle nelivuotisen rahoituksen.

Jäseniä vuonna 2021 olivat Helsinki Poetry Connection, Kriittinen korkeakoulu, Nihil Interit, Nuoren Voiman Liitto, Osuuskunta Poesia, Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto, Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat, Suomen PEN ja Tutkijaliitto.

VERKKOSIVUT

Suomen PEN:in pääasiallinen viestintäkanava (www.suomenpen.fi).

Toimintavuoden aikana Suomen PENin verkkosivuille tehtiin saavutettavuuspäivitykset. Sivuilta löytyy tuoreiden uutisten lisäksi esimerkiksi jäsenhakemuslomake sekä vetoomuslomake, jonka kautta voi osallistua kampanjoihin vainottujen kirjailijoiden tukemiseksi.

Suomen PEN mediassa, otteita

Historioitsijan ja Karjalan joukkohautojen löytäjän Juri Dmitrijevin vankeus­tuomiota pidennettiin jälleen – nyt 13 vuodesta 15:een vuoteen, HS 27.12.2021 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008502089.html

Kaukaa katsova kriitikko, HS 3.12.2021 https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008397964.html

Muistokirjoitus: Kirsi Kunnas oli suomalaisen runouden uudistaja, joka kannusti monen sukupolven vanhempia lukemaan ääneen lapsilleen, HS 8.11.2021 https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008249892.html